e-UNDI a.k.a e-VOTING

Assalamualiakum,


E-undi atau dalam bahasa inggerisnya e-voting merupakan suatu sistem yang sedang giat diperkenalkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi a.k.a KPT di universiti-universiti di seluruh negara di dalam pilihanraya kampus yang bakal dilangsungkan tidak lama lagi. Antara 'mangsa' terbaru e-undi ini ialah universiti yang paling hangat sekali iaitu tidak lain tidak bukan UNIVERSITI MALAYA.

Semalam 1 Januari 2010, saya telah menghadiri satu forum yang membincangkan secara terperinci berkenaan sistem e-undi tersebut. Saya berminat untuk menghadirinya kerana sepatutnya yang menjadi ahli panel ialah beberapa nama yang hebat seperti Prof Dr. Aziz Bari iaitu pakar perlembagaan daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Tetapi nampaknya beliau tidak dapat menghadiri forum tersebut kerana menurut Aizat a.k.a YB Akademi Pengajian Islam beliau telah ditekan dengan begitu kuat sekali dari pihak atasannya. Demokrasi betul la Malaysia ni... Sampai di kampus pun asyik menekan pihak yang tidak menyebelahi kerajaan.

Akhirnya forum tersebut digantikan oleh beberapa mahasiswa daripada Universiti Malaya sendiri iaitu Saudara Syafie Hashim a.k.a Pengerusi Pro-M Nasional dan Saudara Shazni Munir a.k.a BANYAK SANGAT JAWATAN. Dan satu-satunya ahli panel asal yang hadir ialah adun Teja.

Agak mengecewakan bagi saya kerana saya hadiri dengan serjuta harapan untuk mendengar perkara-perkara yang mungkin akan diulas oleh Prof Aziz Bari. Apapun saya mendapat sedikit input daripada forum tersebut berkenaan e-undi yang akan dilaksanakan dalam pilihanraya kampus akan datang.

Perkara yang ditegaskan oleh ketiga-tiga ahli panel ialah bukan pada sistem e-undi tersebut tetapi mereka membantah pengendali sistem tersebut kerana kredibilitinya boleh dipertikaikan. Dan saya tertarik dengan idea yang dikemukakan oleh Munir berkenaan sistem demokrasi yang sepatutnya di Malaysia yang mana terdiri daripada 3 kompenan utama iaitu Legislative, .... lupaaa. Berbeza dengan demokrasi yang kononnya dijalankan di UM di mana segalanya dikendalikan oleh pihak Hal Ehwal Pelajar a.k.a HEP. Daripada pilihanrayanya, mahkamah universitinya, bahkan melantik beberapa konco dari kalangan pelajar untuk bertanding bagi pihak mereka.



Dan apa yang dipertikaikan lagi ialah berkenaan kerahsiaan di dalam sistem e-undi yang akan dilaksanakan di Um ini. Sepatutnya setiap undi adalah rahsia, tetapi sistem hanya boleh masuk apabila pelajar memasukkan kata laluan masing-masing. Bukankah ini akan menyebabkan undi yang dibuat oleh para pelajar tidak lagi menjadi rahsia. Ish, dengarnya seolah-olah HEP ingat pelajar-pelajarnya masih budak hingusan yang hanya tahu main galah panjang sahaja.

Dan ini adalah sangat bertentangan dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti a.k.a AUKU. Fasal 48 (2)(a) menyatakan :

"Kesatuan hendaklah memilih suatu Majlis Perwakilan Pelajar-pelajar (kemudian daripada ini dalamPerlembagaan ini disebut "MPP") mengikut cara yang berikut :
(a) pelajar berdaftar setiap Fakulti, Sekolah, Pusat, Akademi, dan Institut hendaklah memilih melalui undi rahsia yang dijalankan oleh Dekan Fakulti atau Ketua Sekolah, Pusat, Akademi, atau Institut, mengikut mana-mana yang berkenaan, sebilangan pelajar berdaftar yang sama bilangannya daripada Fakulti, Sekolah, Pusat, Akademi, dan Institut itu menjadi wakil dalam MPP, sebagaimana yang ditentukan oleh Naib Canselor."

Nampaknya AUKU yang digubal dan disokong separuh mati oleh pihak-pihak ini a.k.a KPT an HEP akhirnya akan dicabuli oleh mereka sendiri. TAHNIAH!!

Wallahualam.


0 comments:

Post a Comment