Tahun Baru Yang Haru Biru

Assalamualaikum,

Selepas saya membaca akhbar metro, terdetik untuk saya mengulas beberapa berita pada malam tahun baru yang boleh menyebabkan pesakit jantung tiba-tiba rasa hendak tercabut keluar jantungnya tetapi inilah realiti yang sudah terlalu acap kali berlaku sekarang. Manusia sudah terlalu biasa dengan dosa kecil dan semakin kerap berjinak-jinak dengan dosa-dosa besar bahkan menjadi asam garam kehidupan, KONONNYA...

Berita yang paling menjijikkan apabila sepasang lelaki berumur 38 tahun ditangkap khalwat bersama seorang wanita yang berumur 54 tahun di dalam sebuah bilik di hotel. Apabila ditanya oleh pegawai penguatkuasa agama a.k.a PPA kenapa pinti lambat dibuka, lelaki tersebut menjawab "takkan kami nak buka kot, kan tengah berbogel".

Satunya, berkenaan kesalahan yang dibuat iaitu berkhalwat. Bahkan wanita tua tersebut mengaku telah melakukan hubungan seks pada malam mereka ditangkap tersebut. Keduanya, mereka seolah-olah tidak berasa bersalah melakukan dosa tersebut terutamanya sang arjuna tersebut. Setakat pengetahuan saya, terdapat beberapa tahap hati apabila melakukan dosa. Iaitu apabila seseorang berbuat dosa, dia akan berasa bersalah dan takut. Maka hatinya masih boleh diperbaiki lagi. Biasalah, semua manusia tidak terlepas daripada dosa selain nabi dan rasul.
Tahap yang agak teruk ialah apabila berbuat dosa, hatinya tidak terasa bersalah ataupun takut lagi. Rasa biasa sahaja. Dosa yang dibuat itu seolah-olah 'a part of life'. NAUZUBILLAH. Yang paling teruk apabila seseorang itu berbuat dosa, bukan sahaja dia tidak berasa bersalah, malah dia berbangga dengan dosa yang dilakukannya seolah-olah dialah wira kerana berani melakukan dosa tersebut. NAUZUBILLAH..


Dan bermacam-macam ragam manusia lagi yang berpesta dosa pada malam tahun baru baru-baru ini. Apa yang mengecewakan, pihak kerajaan yang mempunyai kuasa untuk mengharamkan segala bentuk pesta maksiat pada malam tersebut bukan sahaja tidak berbuat demikian , malah menganjurkannya. Badan-badan bukan kerajaan dan jabatan-jabatan agama pula yang terpaksa bertungkus lumus membuat operasi secara besar-besaran amar makruf nahi munkar.

Maka, sebagai hamba Allah merangkap khalifan yang dilantik di muka bumi ini, marilah sama-sama memainkan peranan dalam menegakkan pelaksanaan Islam secara keseluruhannya di bumi Malaysia ini walau sekecil manapun peranan tersebut.

Wallahualam.

0 comments:

Post a Comment